Bakanlık açıklamasında, Reklam Kurulu’nun Mayıs ayı toplantısıyla birlikte yılın ilk beş ayında toplam 736 dosyayı değerlendirdiği belirtildi. Yapılan incelemeler sonucunda, tüketicileri aldatıcı veya haksız ticari uygulama içeren 661 reklam için durdurma cezası ve 125 milyon 281 bin 151 lira idari para cezası uygulandığı ifade edildi.
E-TİCARET PLATFORMLARINDAKİ MANİPÜLASYONLAR RADARDA
Kurulun son toplantısında özellikle elektronik ticaret platformları üzerinden yapılan manipülatif uygulamalar mercek altına alındı. Mağaza takipçi sayıları, ürün beğeni/sepete ekleme oranları, soru sorma sayıları ve tüketici yorumları gibi platform içi özelliklerle oynayarak, normalde dikkat çekmeyecek ürün veya satıcıların ön plana çıkarılmasına yönelik tanıtımlar titizlikle incelendi. Ayrıca harita uygulamalarındaki işletme yorumları ve uygulama mağazalarındaki indirme sayıları ile yorumların manipüle edilmesine yönelik tanıtımlar da Kurulun gündemindeydi.
SATIN ALMA DAVRANIŞLARINI ETKİLEYENLERE AĞIR CEZA
Açıklamada, tüketicilerin satın alma kararlarını etkilemeye yönelik bu tür manipülatif tanıtımlarda bulunan 6 firma hakkında yaklaşık 3,5 milyon lira idari para cezası kesildiği ve söz konusu reklamların durdurulmasına karar verildiği vurgulandı. Ayrıca, bu yanıltıcı uygulamaların yapıldığı internet sitelerine erişim engeli getirildiği de belirtildi.
“KARANLIK TASARIM” UYGULAMALARINA GEÇİT YOK
Kurulun gündemine gelen bir diğer önemli konu ise, tüketicilerin normal şartlarda kabul etmeyecekleri işlemleri yapmalarına neden olan “karanlık tasarım” uygulamaları oldu. Bir video paylaşım sitesinde abonelik paketlerinden birinin önceden seçili olarak gösterilmesi ve “ücretsiz deneme” teklifinden yararlanmak için kredi kartı bilgilerinin zorunlu tutulması, bir mobil uygulamada “2 ay ücretsiz” seçeneğinin yanında iptal seçeneğinin zor görünür bir şekilde (ekranın sağ üst köşesindeki küçük bir “X” işaretiyle) sunulması gibi uygulamalar Kurul tarafından yakından incelendi. Yapılan değerlendirme sonucunda, bu tür ara yüz tasarımlarının tüketicileri yanıltıcı ve manipülatif olduğu tespit edilerek ilgili firmaya idari para cezası uygulandı ve söz konusu ticari uygulamaların durdurulmasına karar verildi.

