Sıfır emisyonlu deniz taşımacılığı hedefine ulaşmak için önemli bir adım atıldı: Japan Engine Corporation (J-ENG), tamamen amonyakla çalışan ilk ticari deniz motorunu başarıyla geliştirdi. Motor, deniz güvenliğini ve çevre korumasını sağlayan Japon sınıflandırma kuruluşu ClassNK tarafından onaylanarak endüstriyel uygulamaya hazır hale geldi.
Bu gelişme, dizel yakıtın yerini alacak alternatifler arasında amonyağın, hidrojen karşısında güçlü bir rakip olarak yükselmesini sağlıyor. J-ENG motorunun 2026 yılında gazla çalışan bir gemiye kurulmasıyla, ticari denizcilikte amonyak dönemi resmen başlayacak.
Amonyak hidrohenin önüne geçebilir
Sektör, sıfır emisyonlu yakıtların ekonomik uygulanabilirliğini yakından inceliyor. Analizler, amonyağın uzun vadede hidrojenin önüne geçebileceğini gösteriyor:
Post-Panamax gemileri için yapılan iyimser senaryolarda, amonyak motorunun TCO’sunun, geleneksel yakıt kullanan gemilere göre sadece %19 oranında artacağı hesaplanıyor. Ancak CE Delft danışmanlık şirketi, 2030-2050 yılları arasında mavi veya yeşil amonyakla çalışan gemilerin TCO’sunun, geleneksel yakıtlı gemilere göre 3 ila 3,5 kat daha yüksek olabileceği konusunda uyarıyor.
Argonne Ulusal Laboratuvarı analizi, sıvı hidrojenin (LH₂) yüksek yakıt fiyatı (yaklaşık $4/kg) ve düşük enerji yoğunluğu nedeniyle konteyner gemileri için TCO’yu dizelin iki katından fazlasına çıkarabileceğini ortaya koyuyor. Hidrojenin fiyatının rekabetçi olması için yaklaşık $2/kg’a düşmesi gerekiyor.
CE Delft raporu, amonyağın mevcut kimyasal altyapıya dayanmasının, orta vadeli sürdürülebilirlik için kilit bir avantaj olduğunu vurguluyor. GreenCarCongress, özellikle mavi amonyak (karbon yakalamalı) versiyonunun 2037’den itibaren LNG’yi bile geride bırakarak en rekabetçi denizcilik yakıtı olabileceğini belirtiyor.
IMO hedefleri baskıyı artırıyor
Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO), denizcilik sektörüne net hedefler koydu: 2030 yılına kadar nakliyede %5 (girişimlerle %10’a kadar) sıfır emisyonlu enerjiye ve 2050’ye kadar karbon nötrlüğüne ulaşmak. Bu hedefler, gemi sahipleri ve yatırımcılar üzerinde filolarını temiz teknolojilerle yenileme baskısını artırıyor.
Ancak amonyak henüz yolun başında: Yakıt ikmali geleneksel yakıtlara göre 2-4 kat daha pahalı ve toksisitesi sıkı protokoller gerektiriyor. Şu an için sadece 25 amonyakla çalışan çift yakıtlı gemi siparişi bulunurken, yüzlerce LNG ve metanol gemisi sipariş edilmiş durumda.
Sonuç: J-ENG’in geliştirdiği yanmalı motor ve SCR sistemi ile amonyak, daha iyi enerji yoğunluğu ve mevcut altyapıya daha az bağımlılık sayesinde uzun rotalar ve okyanus trafiği için en gerçekçi alternatif olarak öne çıkıyor. Hidrojen ise yakıt hücreli, kısa süreli ve çok temiz uygulamalar için yüksek maliyetleri ve özel altyapıyı haklı çıkaran bir çözüm olarak konumlanıyor.

