Yeni bir arabanın, ilk 5 yılı içinde değerinin % 60’ını kaybettini biliyor muydunuz?
Kelley Blue Book’a göre bu değer kaybı (amortisman), siz aracınıza ne kadar iyi baksanız ve tüm bakımlarını takip etseniz de kaçınılmaz. Ancak uzmanlar, iyi niyetle yapılan bazı “modifikasyonların”, bu değer kaybını çok daha hızlandırarak paranızı kelimenin tam anlamıyla sokağa atmanıza neden olabileceği konusunda uyarıyor.
İşte aracınızın 2. el değerini korumak için kaçınmanız gereken ve değerini anında düşüren 4 kritik özellik:
1. Yükseltme (Kaldırma) kitleri
Aracınızı yükseltmek (lift kit) veya alçaltmak, potansiyel alıcı kitlesini anında daraltır çünkü bu, herkesin aradığı bir özellik değildir. Ancak asıl sorun bu değil. Kötü monte edilmiş kitler, aracın mekanik bileşenlerine ve yürüyen aksamına ciddi hasar verebilir.
AutoInsurance.org’dan otomotiv uzmanı Melanie Musson, durumu şöyle açıklıyor: “Yükseltilmiş veya alçaltılmış araçlar, süspansiyona aşırı yük bindirerek erken arızalara yol açabilir. Bu kitler ayrıca araç güvenliğini de tehlikeye atar.”
Bu modifikasyonu sökmek de masraflı olduğundan, aracınızın değerini korumak istiyorsanız bu değişiklikten kaçınmanız en iyisidir.
2. Kalitesiz veya özel zevke hitap eden boya
Aracınızı parlak, simli veya kişisel zevkinize göre özel bir renge boyatmak öne çıkmanızı sağlasa da, bu durum ikinci el değerini olumsuz etkiler. Kötü bir boya işçiliği veya bariz çizik ve çatlaklar, alıcıların aracı “bakımsız” olarak algılamasına ve pazarlık payını artırmasına neden olur.
Find by Plate’ten otomotiv uzmanı Ruth Calkins, “Bir arabanın boya rengi ve boya işçiliğinin kalitesi, yeniden satış değerini doğrudan etkiler. Kötü bir boya işçiliği ve kötü bir renk seçimi, aracı ucuz ve çirkin göstererek değerini anında düşürür,” diyor.
Eğer aracınızı boyatacaksanız, profesyonel bir servisle çalışmak ve orijinal (fabrika) rengine sadık kalmak, değerini korumak için en güvenli yoldur.
3. Sonradan takılan sunroof (tavan penceresi)
Uzman Melanie Musson, bu konudaki farkı net bir şekilde özetliyor: “Fabrikada takılan bir sunroof önemli bir satış noktasıdır; ancak sonradan takılan bir sunroof tam tersidir.”
Bunun nedeni, potansiyel alıcıların bu değişikliği bir “güvenlik endişesi” olarak görmesidir. Araçlar, tavan desteğiyle özel olarak üretilir. Sonradan eklenen bir sunroof, aracın yapısal bütünlüğünü bozabilir, su hasarı riskini ve tıkalı gider kanalları nedeniyle mekanik sorunları artırabilir. Musson, bu sonradan takılan tavan pencerelerinin “sızıntı yapmaları ve elektronik sorunlara yol açmalarıyla ünlü” olduklarını belirtiyor.
4. Yıpranmış veya kötü koku sinen iç mekan
Aracın iç mekanı, potansiyel alıcıların ilk baktığı yerlerden biridir ve “ihmal” seviyesini gösterir. Kirli, lekeli veya yırtık koltukların değiştirilmesi pahalıdır.
Uzman Ruth Calkins, döşemenin yırtılması, lekelenmesi veya (özellikle sigara gibi) kötü kokması durumunda, aracın yeniden satış değerinin “önemli ölçüde düşeceğini” belirtiyor. Potansiyel alıcılar her zaman temiz bir iç mekan ister.
Uzmanlar, basit koltuk kılıfları kullanarak ve aracı düzenli olarak temiz tutarak (içinde sigara içmeyerek) bu büyük değer kaybının kolayca önüne geçilebileceğini ekliyor.

