Ana Sayfa Arama Galeri Video
Kategoriler
Sosyal Medya
Uygulamamızı İndir

    AVM ciroları değişti

    Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) ile Akademetre Research iş birliğinde hazırlanan AVM Endeksi’nin Mart 2025 verileri yayımlandı. Paylaşılan verilere göre, ciro endeksi geçen yılın aynı dönemine kıyasla %37,5 artarak 3829 puan seviyesine yükseldi. Ancak Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından açıklanan yüzde 38,10’luk yıllık enflasyon oranı dikkate alındığında, bu artışın reel anlamda geride kaldığı görüldü.

    Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) ile Akademetre Research iş

    Alışveriş Merkezleri (AVM) ciro endeksi, Şubat 2025’e kıyasla %16’lık bir yükseliş kaydetti. Ekonomist Fatih Keresteci, yaptığı değerlendirmede, Ramazan ayı ve finansal piyasalardaki çalkantıların tüketici davranışlarını olumsuz etkileyebileceği yönünde bir öngörü olduğunu ifade etti. Buna karşın, mart ayı verileri beklenenin aksine alışverişte bir hareketlenme olduğunu ortaya koydu.

    GİYİM VE HİPERMARKETTE YÜKSEK ARTIŞ

    Kategorilere göre bakıldığında, en çarpıcı yükseliş giyim sektöründe görüldü. Bu kategorideki ciro endeksi, Mart 2024’e kıyasla enflasyona göre düzeltilmeden %53,8 artış gösterdi. Giyim sektöründe mart ayında yapılan yüksek oranlı indirimlerin tüketimi artırdığı belirtildi. Hipermarket kategorisinde de yüzde 39,8’lik bir büyüme kaydedilirken, bu artışın Ramazan ve ardından gelen bayram etkisini yansıttığı ifade edildi.

    DİĞER KATEGORİLERDE DURUM NE?

    Yıllık bazda yiyecek ve içecek kategorisinde %37’lik bir artış olurken, ayakkabı kategorisi %23,6, diğer kategoriler %23,5 ve teknoloji ürünleri %22,3 oranında yükseliş gösterdi. Şubat 2025 ile kıyaslandığında ise giyimde %33,3, ayakkabıda %16,9, hipermarketlerde %16,3, diğer ürünlerde %10,4 ve yiyecek-içecekte %5,7’lik artışlar kaydedildi. Teknoloji ürünlerinde ise %0,4’lük bir gerileme gözlendi.

    METREKARE VERİMLİLİĞİ DE YÜKSELDİ

    Mart 2025’te AVM’lerde metrekare başına ciro oranlarında yükseliş gözlemlendi. Türkiye genelinde metrekare verimliliği 14.597 TL olurken, İstanbul’da bu rakam 16.400 TL, Anadolu’da ise 13.394 TL olarak kaydedildi. Şubat 2025’e kıyasla metrekare verimlilik endeksi yüzde 18,6 oranında artarak 3829 puana çıktı. Çeyrek bazda değerlendirildiğinde ise birinci çeyrek metrekare verimliliği 13.294 TL olarak ölçüldü.

    ZİYARET SAYILARINDA AYLIK ARTIŞ, YILLIK DÜŞÜŞ

    Mart 2025’te alışveriş merkezlerine yapılan ziyaretler, bir önceki aya kıyasla %14 oranında yükseldi. Ancak, geçen yılın mart ayına göre ziyaret sayısı endeksinde değişiklik gözlenmedi. 2025’in ilk çeyreğinde ise, önceki yılın aynı dönemine kıyasla ziyaret sayısında %4’lük bir azalma tespit edildi.