Bu doğrultuda, yapı ruhsatı başvurularında yalnızca yönetmelikte belirtilen özellikleri karşılayan projelerin ruhsatlarında yapının niteliği “AVM” olarak gösterilebilecek. Alışveriş merkezi statüsü almak isteyen projeler, artık daha sıkı kurallara tabi olacak. Yeni düzenlemelere uymayan projeler, bu statüyü elde edemeyecek.
ORTAK KULLANIM ALANLARI ŞARTI GETİRİLDİ
Yeni düzenleme, alışveriş merkezi projelerinde ortak kullanım alanlarının varlığını zorunlu hale getirdi. Bu kapsamda, ortak kullanım alanlarına yer verilmeyen projelere yapı ruhsatı verilmeyecek. Tüketicilerin doğrudan kullanımına kapalı olan dış cephe ve çatı gibi alanlar ise yönetmelik çerçevesinde ortak kullanım alanı sayılmayacak. Bu adım, alışveriş merkezlerinin kullanıcı ihtiyaçlarına cevap verebilmesi amacıyla atıldı.
DENETİM VE FAALİYET ASKISI DÜZENLEMESİ
Yönetmelikle getirilen bir diğer önemli hüküm ise alışveriş merkezlerinin faaliyet süreçlerine ilişkin oldu. Satış alanı 10 bin metrekareden küçük veya iş yeri sayısı 30’un altında olan AVM’ler için yükümlülükler resen veya başvuru üzerine doğrudan uygulanacak. Ayrıca, satış alanı 10 bin ila 20 bin metrekare arasında olan alışveriş merkezlerinde; faaliyet sürecinde iş yerlerinin yarısından fazlasının kapalı olması veya bu merkezlerin ulusal ya da uluslararası perakende işletmelerce işletilmemesi durumunda, Ticaret Bakanlığı alışveriş merkezinin faaliyetini askıya alabilecek. Bu düzenlemenin, sektörün sürdürülebilirliğini ve etkinliğini artırmayı hedeflediği bildirildi.
ORTAK GELİR VE GİDERLERE ŞEFFAFLIK ZORUNLULUĞU
Yönetmelikte, alışveriş merkezlerinin mali işleyişine dair yeni bir raporlama zorunluluğu da yer aldı. Her yıl, bir önceki takvim yılına ait ortak gelir ve gider raporunun hazırlanması ve Nisan ayı sonuna kadar alışveriş merkezinde faaliyet gösteren tüm perakende işletmelere iletilmesi gerekecek. Hazırlanacak raporda; ortak gelir ve giderlerin tür ve tutarları ayrı ayrı gösterilecek. Ayrıca, birim satış alanına düşen ortak gider tutarı, boş iş yerlerine ilişkin bilgiler ile perakende işletmeler adına işyeri sahipleri tarafından karşılanan ortak gider tutarları gibi kalemlere de detaylı biçimde yer verilecek.
SEKTÖRDE ŞEFFAFLIK VE DÜZEN AMAÇLANIYOR
Yapılan düzenlemelerle, alışveriş merkezi tanımının netleştirilmesi, tüketicilerin yanıltılmasının önlenmesi ve perakende sektöründeki mali ilişkilerin daha şeffaf hale getirilmesi hedefleniyor. Ticaret Bakanlığı’nın yürürlüğe koyduğu bu yeni kuralların, hem tüketici memnuniyetini hem de işletmeler arası dengeyi sağlamaya yönelik önemli bir adım olduğu belirtiliyor.