Ana Sayfa Arama Galeri Video
Kategoriler
WhatsApp
Sosyal Medya
Uygulamamızı İndir

    EY’nin “Endüstrilerin Geleceği 2025” araştırması yayınlandı

    Uluslararası danışmanlık firması EY, Türkiye’nin de dahil olduğu 26 ülkede, sekiz farklı sektörden 1.635 işletmenin katılımıyla hazırladığı “Endüstrilerin Geleceği 2025” araştırmasını yayımladı. Araştırma, küresel çapta şirketlerin yapay zekâ, 5G ve uç bilişim gibi yenilikçi teknolojilere yönelik yatırımlarını artırdığını ortaya koyuyor. İş dünyasında dijital dönüşüm hız kazanırken, bilgi ve iletişim teknolojisi (ICT) tedarikçileri ile işletmeler arasındaki ilişkilerin de değiştiği gözlemleniyor.

    Uluslararası danışmanlık firması EY, Türkiye’nin de dahil olduğu 26 ülkede,

    Araştırma, üretken yapay zekâ (GenAI) alanındaki küresel yatırım oranının geçen yıl yüzde 43 seviyesindeyken, bu yıl yüzde 47’ye yükseldiğini gösteriyor. IoT’ye yatırım yapan işletmelerin oranı yüzde 43 olarak belirlenirken, 5G teknolojisine yatırım yapanların oranı ise geçen yıl yüzde 27 iken, bu yıl yüzde 33’e çıktı. EY’nin verileri, CEO’ların teknoloji yatırımlarındaki rolünün belirleyici olduğunu da ortaya koyuyor. CEO’ların doğrudan karar aldığı işletmelerin yüzde 51’inin GenAI’ye yatırım yaptığı görülürken, bu sürece daha az dahil olan şirketlerde bu oranın yüzde 44’e düştüğü tespit edildi.

    ŞİRKETLER PİLOT TEKNOLOJİLERİ AKTİF KULLANMADA ZORLANIYOR

    Gelişen teknolojiye yapılan yatırımların artmasına rağmen, birçok işletmenin hâlâ yalnızca deneme aşamasında olduğu ve sistem entegrasyonu (%48) ile bütçe kısıtlamalarının (%46) büyük engeller oluşturduğu belirtiliyor. IoT’ye yatırım yapan şirketlerin oranı artsa da aktif kullanım oranının 2024’te yüzde 19’dan yüzde 16’ya düştüğü kaydedildi. Uç bilişim uygulamaları yüzde 22 seviyesinde sabit kalırken, GenAI’nin aktif kullanım oranının yalnızca yüzde 1 olduğu görüldü.

    TEDARİKÇİ SEÇİMİ ŞİRKETLERİ ZORLUYOR

    Şirketlerin bilgi ve iletişim teknolojileri tedarikçilerini seçerken zorlandığı dikkat çekiyor. Küresel çapta araştırmaya katılanların yüzde 73’ü, değişen tedarikçi ekosistemini daha iyi anlamaları gerektiğini belirtiyor. Ayrıca, katılımcıların yüzde 56’sı teknoloji tedarikçilerinin ek iş ortaklarına dair yeterli bilgiye sahip olmadığını düşünüyor. Bu durum, farklı teknoloji sağlayıcıları arasındaki iş birliklerinin giderek daha önemli hale geldiğini gösteriyor.

    İHTİYAÇLAR, TEDARİKÇİLERİ SEKTÖR ODAKLI STRATEJİLERE YÖNELTİYOR

    Araştırma, IoT uygulamalarında en yaygın kullanım alanının yüzde 40 ile sistem ve süreç optimizasyonu olduğunu, onu yüzde 38 ile uzaktan çalışma, eğitim ve iş birliği çözümlerinin takip ettiğini ortaya koyuyor. Sektörlere göre tercih edilen 5G kullanım alanlarında ise önemli farklılıklar bulunuyor. Enerji ve finansal hizmetler sektöründe uzaktan iş birliği öne çıkarken, otomotiv ve imalat sektörleri kritik altyapı kontrolüne odaklanıyor. Kamu ve tüketici sektörlerinde ise sistem optimizasyonu öncelikli olarak değerlendiriliyor.

    ŞİRKETLER MALİYET AVANTAJININ ÖTESİNDE ÇÖZÜMLER BEKLİYOR

    İşletmeler, ICT sağlayıcılarını değerlendirirken sadece maliyet avantajına odaklanmıyor. Ankete katılan şirketlerin yüzde 33’ü, tedarikçilerin ölçülebilir iş çıktıları sunma yeteneğini, yüzde 33’ü ise güçlü bir iş ortaklığı ekosistemine erişim sağlamasını en önemli kriterler olarak görüyor. Buna karşılık, yalnızca maliyet bazlı fiyatlandırma yaklaşımı yüzde 10 gibi düşük bir oranla tercih ediliyor.

    ICT SAĞLAYICILARINA ÖNERİLEN BEŞ TEMEL ADIM

    Araştırma, ICT sağlayıcılarının işletmelere sundukları hizmetleri güçlendirmesi için şu beş adımı öneriyor:

    Kaliteli çözümler sunarak iş ortaklığı değerini artırmak

    Daha geniş bir müşteri kitlesiyle etkileşime geçmek

    Müşterileri yeni iş modelleri ve teknoloji kombinasyonları hakkında bilgilendirmek

    Tekliflerde ölçeklenebilirlik, güvenlik ve sürdürülebilirliği önceliklendirmek

    Sektör odaklı ve ekosistem iş birliklerini güçlendirmek

    “İŞLETMELERİN YENİLİKÇİ TEKNOLOJİLERDEN DEĞER SAĞLAMASI ÖNEMLİ”

    EY Türkiye Telekomünikasyon, Medya ve Teknoloji Sektör Lideri Emre Beşli, araştırmaya ilişkin değerlendirmesinde, işletmelerin 5G, yapay zekâ ve uç bilişim gibi teknolojilere yatırım yaparak dijital dönüşümlerini hızlandırdığını belirtti. Ancak şirketlerin, bu teknolojilerden beklenen verimi alabilmesi için tedarikçilerin iş modeline entegrasyon süreçlerine daha fazla odaklanması gerektiğini vurguladı.

    EY-Parthenon Türkiye Strateji Hizmetleri Lideri Kağan Karamanoğlu ise Mobile World Congress (MWC) 2025’te yapay zekâ, 5G ve uç bilişim gibi teknolojilerin iş dünyasına etkilerinin masaya yatırıldığını belirterek, EY’nin etkinlikte sektör temsilcileriyle bir araya gelerek bu yenilikleri yakından takip ettiğini ifade etti.