MHP Genel Başkan Yardımcısı İsmail Özdemir tarafından TBMM’ye sunulan kanun teklifi, 25 yaş ve üzerindeki araçlarını geri dönüşüme veren vatandaşların Türkiye’de üretilen sıfır kilometre araçları ÖTV’den muaf şekilde alabilmesini öngörüyor. Özdemir, bu düzenleme ile ekonomiye katkı sağlanmasının, akaryakıt israfının önlenmesinin ve çevre kirliliğinin azaltılmasının hedeflendiğini belirtti.
Teklifin yasalaşması durumunda, 25 yaş ve üzeri araçlarını hurdaya ayıran vatandaşlar, 300 bin TL ile 800 bin TL arasında değişen ÖTV indirimiyle yeni araç sahibi olabilecek. Örneğin, motor hacmi 1600 cm³’ü aşmayan ve fiyatı 2 milyon TL olan bir otomobilin ÖTV dilimi %80 olduğu için, bu teşvikle 772 bin TL’ye kadar kazanç elde edilebilecek.
İKİNCİ EL ARAÇ PAZARINDA HAREKETLİLİK
Henüz yasa yürürlüğe girmemiş olmasına rağmen, ikinci el araç piyasasında hareketlilik başladı. Özellikle 2000 model altındaki araçların ilanlarında önemli artış gözlemlenirken, “Hurda teşvikine uygun”, “ÖTV’den faydalan” gibi ifadelerle satışlarda artış yaşandı.
Cardata Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın, son iki haftada 2000 model altındaki araçların fiyatlarının hızla yükseldiğini belirterek, “Bir ay önce 200 bin TL olan 2000 model bir araç, şu an 300-350 bin TL seviyesine çıktı. 1986 model araçların fiyatları ise 50-60 bin TL’den 100 bin TL’ye ulaştı.” dedi.
Yalçın, yasanın belirsizliği nedeniyle bazı fırsatçıların da piyasaya girdiğini ve bu durumun fiyatların daha da yükselmesine neden olduğunu ifade etti. Ticari araçlarda ÖTV oranının düşük olduğunu belirten Yalçın, teşvikten en çok binek araç sahiplerinin faydalanacağını vurguladı.
TEŞVİK KAPSAMINDAKİ MODELLER
Teklifin kabul edilmesi durumunda, yerlilik oranı %40 ve üzerinde olan altı markaya ait on iki model, ÖTV teşviki kapsamında yer alacak. Bu modeller arasında şunlar bulunuyor:
Togg T10X
Toyota CH-R
Hyundai Bayon
Hyundai i20
Hyundai i10
Ford Tourneo Custom
Ford E-Transit
Ford Transit
Fiat Fiorino
Fiat Egea Cross
Fiat Egea
VW Transporter
3 MİLYONDAN FAZLA ARACI KAPSAMASI BEKLENİYOR
Türkiye’de hurda teşviki uygulaması ilk olarak 2003 yılında hayata geçirilmiş, daha sonra 2010, 2017, 2018 ve 2019 yıllarında tekrar uygulanmıştı. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı verilerine göre, önceki teşviklerle 2012-2019 yılları arasında 519 bin 867 aracın geri dönüşümü sağlandı.
Yeni teklifin 2000 model ve daha eski araçları kapsaması nedeniyle, Türkiye genelinde 3 milyondan fazla araç sahibinin bu düzenlemeden faydalanması bekleniyor. Mecliste görüşmeleri devam eden yasa teklifinin detaylarının önümüzdeki haftalarda netleşmesi öngörülüyor.