Türkiye’nin meyve suyu ihracatı, 2024 yılında yüzde 27 oranında artarak 452 milyon dolardan 574 milyon dolara çıktı. Böylece sektör, 2024 yılı için belirlediği 500 milyon dolarlık ihracat hedefini 74 milyon dolar aşmış oldu. Meyve suyu, Türkiye’nin meyve sebze mamulleri ihracatında en büyük payı alarak alt sektörler arasında liderliğini korudu.
Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkan Yardımcısı ve Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Başkanı Hayrettin Uçak, Türkiye’nin 2024 yılında 154 ülke ve gümrüklü bölgeye meyve suyu ihraç ettiğini belirtti. Türkiye’de yıllık meyve üretiminin 30 milyon ton seviyesinde olduğunu aktaran Uçak, bu üretimin yüzde 10’unun meyve suyu sektöründe işlendiğini söyledi. 2023 yılında 227 bin ton olan meyve suyu ihracat miktarı, 2024 yılında yüzde 14 artışla 259 bin tona ulaştı.
ELMA SUYU KONSANTRESİ İHRACATTA ZİRVEDE
Türkiye’de iç piyasada şeftali, kayısı, vişne ve portakal suları daha fazla tüketilirken, ihracatta en büyük payı elma suyu konsantresi aldı. 2024 yılında Türkiye’nin meyve suyu ihracatının 303 milyon dolarlık kısmı elma suyu konsantresinden sağlandı. Bu ürün, toplam ihracatın yüzde 53’ünü oluşturdu. Portakal suyu ihracatı 16 milyon dolara ulaşırken, üzüm suyu, tropikal meyve suları, nar ve siyah havuç konsantresi de sektörün rekabet gücü yüksek ürünleri arasında yer aldı.
Avrupa’da kişi başı yıllık meyve suyu tüketimi 20 kilogram seviyesinde bulunurken, Türkiye’de bu rakam 10 kilogram civarında. Uçak, sektörün hem ihracatta hem de iç piyasada büyüme potansiyeline sahip olduğunu belirterek, 2028 yılında Türkiye’nin meyve suyu ihracatının 1 milyar dolara ulaşmasını hedeflediklerini dile getirdi.
ABD, HOLLANDA VE İTALYA EN BÜYÜK PAZARLAR
2024 yılında Türkiye’nin en fazla meyve suyu ihraç ettiği ülke, 243 milyon dolarlık alımla Amerika Birleşik Devletleri oldu. ABD, 2023 yılında 196 milyon dolarlık ithalat yaparken, 2024 yılında talebini yüzde 24 artırdı. İkinci sırada, yüzde 85’lik artışla 36,5 milyon dolardan 67,6 milyon dolara yükselen Hollanda yer aldı. İtalya ise 26,5 milyon dolarlık ihracatla üçüncü sırada konumlandı.
Meyve suyu sektörünün ihracattaki büyümesini sürdürmesi için Türkiye’nin geniş meyve üretim çeşitliliğinin önemli bir avantaj sunduğunu vurgulayan Uçak, sektörün önümüzdeki yıllarda da meyve sebze mamulleri ihracatındaki lider konumunu güçlendirmeye devam edeceğini sözlerine ekledi.