Osman Hamdi Bey’in kariyerinin erken dönemine ait olan bu tablo için 1 ila 1,5 milyon sterlin aralığında tahmini satış fiyatı belirlendi. Bu rakam, Türk Lirası karşılığında yaklaşık 50 ila 75 milyon TL’ye denk geliyor. Tablonun bu seviyede bir fiyatla alıcı bulması bekleniyor.
KAYIP ESER BİR FOTOĞRAFLA YENİDEN KEŞFEDİLDİ
1881 yılına tarihlenen ve küçük boyutlarıyla dikkat çeken eser, siyah beyaz bir arşiv fotoğrafı sayesinde ortaya çıkarıldı. 19. yüzyılda Osmanlı’da faaliyet gösteren Sebah & Joaillier stüdyosu tarafından çekilen bu fotoğraf, tablonun varlığının belgelenmesini sağladı.
TABLONUN YOLCULUĞU VİYANA’DAN LONDRA’YA, ORADAN İSTANBUL’A
Yakın döneme kadar Avusturya’da özel bir koleksiyonda saklanan eser, önce Londra’ya ardından İstanbul’a getirildi. Sotheby’s Avrupa Resimleri Kıdemli Uluslararası Uzmanı Claude Piening, tablonun beklenmedik bir şekilde gün yüzüne çıktığını ve bu keşfin Osman Hamdi Bey’in ilk dönem çalışmalarına dair önemli ipuçları sunduğunu vurguladı.
KOLEKSİYONLAR ARASINDA GEÇEN BİR YOLCULUĞUN İZLERİ
Piening, eserin geçmişine dair bilgiler de paylaştı. Tablonun daha önce Gürcistan ve Azerbaycan’daki bazı koleksiyonlarda bulunduğunu ve bu bölgeden Viyana’ya geçtiğini belirtti. Eseri gün yüzüne çıkaran koleksiyonerin, tabloyu yaklaşık 75 yıldır elinde tutan başka bir koleksiyoncudan birkaç yıl önce devraldığı da aktarıldı.
TÜRK KÜLTÜRÜNE GÖNDERME YAPAN SAHNELER
Tabloda, kahve hazırlığı yapan iki genç kadının yer aldığı bir iç mekân betimlemesi öne çıkıyor. Kadınlar kahve servisi öncesinde ellerini yıkarken, çevrelerinde kahve sürahisi ve fincanlar dikkat çekiyor. Eserin bu sahnesi, hem Osmanlı yaşam tarzına dair detaylar barındırıyor hem de Türk kültürüne özgü temaları işliyor.
FRANSIZ AKADEMİK ÜSLUBUYLA OSMANLI TEMASI BİR ARADA
Tablonun Fransız akademik resim anlayışıyla çizilmiş olması, sanatçının Fransa’daki eğitiminin izlerini taşıdığını gösteriyor. Claude Piening, eserin hem yerel hem de evrensel sanat değerine sahip olduğunu belirterek, kültürel geçişleri başarıyla yansıttığını ifade etti.
MANEVİ DERİNLİĞİYLE DİKKAT ÇEKİYOR
Resmin üst kısmında kufi hatla yazılmış “Başarmam ancak Allah’ın yardımıyladır” ifadesi yer alıyor. Bu ayet, Kur’an-ı Kerim’in Hud Suresi’nin 88. ayetinden alınmış olup, tabloya manevi bir derinlik kazandırıyor. Aynı tema, Osman Hamdi Bey’in başka eserlerinde de sıkça yer buluyor.
KÜRESEL PAZARDA TÜRKİYE’DEN DE YOĞUN İLGİ BEKLENİYOR
Piening, eserin uluslararası sanat piyasasında büyük ilgi göreceğini ve Türkiye’den de ciddi alıcıların çıkacağını öngörüyor. Osman Hamdi Bey’in çalışmaları, sadece yerel değil, küresel ölçekte de önemli bir sanat mirası olarak değerlendiriliyor.

