Ana Sayfa Arama Galeri Video
Kategoriler
WhatsApp
Sosyal Medya
Uygulamamızı İndir

    Ticaret Bakanlığı’ndan 30 milyon liralık rekor ceza

    Ticaret Bakanlığı bünyesindeki Reklam Kurulu, tüketici yorumları, finansal hizmetler ve çevrimiçi ticari uygulamalara yönelik denetimlerinde, mevzuata aykırılıklar tespit ederek toplam 30,2 milyon TL idari para cezası uygulanmasına karar verdi.

    Ticaret Bakanlığı bünyesindeki Reklam Kurulu, tüketici yorumları, finansal hizmetler ve

    Bakanlık tarafından yapılan açıklamaya göre, Reklam Kurulu’nun 14 Şubat 2025 tarihinde gerçekleştirilen 354. toplantısında 205 dosya değerlendirildi. Bu dosyalardan 183’ünün mevzuata aykırı olduğu tespit edilirken, bir dosya için tedbiren durdurma kararı verildi. Mevzuata aykırı bulunan dosyalara durdurma cezasının yanı sıra toplam 30,2 milyon TL idari para cezası uygulanmasına karar verildi. Ayrıca, tüketici mağduriyetlerinin önlenmesi amacıyla 37 dosya için erişim engeli kararı alındı.

    Toplantıda, özellikle tüketici yorumları, internet sitesi tasarımları ve finansal reklamlara yönelik uygulamalar gündeme geldi.

    TÜKETİCİ YORUMLARINA YÖNELİK İNCELEME

    İnternetteki ürün ve hizmet yorumları, tüketicilerin satın alma kararlarını doğrudan etkileyen önemli kriterler arasında yer alıyor. Ancak yapılan incelemelerde, bazı platformlarda sahte, aldatıcı ya da doğruluğu kanıtlanamayan yorumların bulunduğu tespit edildi. Bu nedenle, internet sitelerinde yer alan değerlendirme ve yorumların, yalnızca ilgili ürünü veya hizmeti satın alan tüketiciler tarafından yapılmasına yönelik doğrulama yükümlülüğü getirildi.

    Bir firmanın “Tesis Yorumları” başlığı altında sunduğu yorum ve puanlamaların, kullanıcıların gerçekten ilgili hizmeti satın alıp almadığını doğrulamadan, Google yorumları üzerinden yayınlandığı belirlendi. Tesiste konaklamamış veya herhangi bir hizmet almamış kişilerin de değerlendirme yapabildiği tespit edilince, bu durum haksız ticari uygulama olarak değerlendirildi ve firmaya durdurma cezasının yanı sıra idari para cezası verildi.

    “KARANLIK TİCARİ TASARIMLAR” DENETİM ALTINDA

    Reklam Kurulu, çevrimiçi platformlarda tüketicilerin kararlarını manipüle eden “karanlık ticari tasarım” uygulamalarına yönelik incelemelerini sürdürüyor. Kullanıcıların rasyonel karar alma süreçlerini etkileyerek, ekonomik davranışlarını değiştirmeye yönelik hazırlanan bu tasarımlar, abonelik iptali gibi süreçlerde özellikle tüketicilere zorluk çıkarmak amacıyla kullanılıyor.

    Kurulun son toplantısında, tüketicilerin abonelik iptal hakkını kullanmalarını zorlaştıran internet ara yüzleri tespit edilerek, ilgili firmalara durdurma ve idari para cezaları uygulandı.

    FİNANSAL HİZMET REKLAMLARINA YAPTIRIM

    Denetimlerde, bankaların tüketicilere sunduğu finansal kampanyalarda, ana vaadin istisnalarına dair yeterli bilgilendirme yapılmadığı belirlendi. Ayrıca, bazı kampanyaların müşteri olmayan tüketicilere “özel” fırsatlar olarak sunulduğu izlenimi yaratılarak yanıltıcı reklam yapıldığı tespit edildi. Bu durum nedeniyle, söz konusu finansal hizmet reklamlarına durdurma ve idari para cezaları uygulandı.