NYPost’ta yer alan habere göre, gençlik odaklı araştırma şirketi Generation Lab, “Verb.AI” adını verdiği yeni bir uygulama geliştirdi. Bu uygulama, kullanıcıların dijital davranışlarını (neye baktıkları, ne izledikleri, neye tıkladıkları gibi) anlık olarak izleyip kaydediyor ve karşılığında kullanıcılara aylık 50 dolar ve üzeri ödeme yapıyor.
VERİ TOPLAMA MODELİNDE ŞEFFAFLIK İDDİASI
Generation Lab CEO’su Cyrus Beschloss, Axios’a yaptığı açıklamada, “Şirketler yıllardır kullanıcı verilerini adil olmayan yollarla topladı. Biz bu veriyi şeffaf şekilde toplayarak karşılığında da gerçek bir ödeme sunuyoruz” ifadelerini kullandı.
Verb.AI, kullanıcının dijital alışkanlıklarından yola çıkarak bir “dijital ikiz” oluşturuyor. Bu dijital ikiz, şirketlerin araştırma sorularına yanıt vermek amacıyla kullanılıyor. Toplanan veriler, siyasi organizasyonlardan yatırımcılara kadar farklı profildeki kurumlara pazarlanıyor.
Z KUŞAĞI İZLENMEYE DEĞİL, KARŞILIKSIZLIĞA KARŞI
eMarketer verilerine göre, Z kuşağının yüzde 88’i kişisel bilgilerini sosyal medya şirketleriyle paylaşmaya sıcak bakıyor. Bu durum, Z kuşağının veri izlenmesine karşı önceki kuşaklara göre daha açık fikirli olduğunu gösteriyor. Ancak gençler, verilerinin karşılıksız olarak kullanılmasını kabul etmiyor.
McKinsey’in 2022 araştırması da bu durumu destekler nitelikte. Araştırmaya göre Z kuşağı, gizlilik için ücret ödemeye veya kullandıkları hizmetten sonra verilerini tamamen silmeye en yatkın kuşak olarak öne çıkıyor. Bu da, veri mahremiyeti konusunda daha fazla kontrol sahibi olma arzularını net bir şekilde ortaya koyuyor.